ستاد دیه نمایندگی استان تهران
معرفی سازمان
تاریخچه
اساسنامه
مقدمه :
پرداخت خونبها یا دیه به اولیاء دم و قربانیان حوادث رانندگی و ....... از دیر باز به انحاء مختلف در جوامع بشری مرسوم بوده و شریعت مقدس اسلام نیز بصورت هدفمندی بر آن تأکید کرده است ، از سوی دیگر نیازمندان مالی که ناخواسته در ورطه مصیبتی مالی گرفتار می آیند همیشه و همه وقت در جوامع انسانی وجود داشته و منحصر به زمان و مکان خاصی نبوده و نیستند و در جامعه ما نیز هر روزه افرادی بدون اینکه خود بخواهند در این گردابها مبتلا می شوند که بعضاً از کمترین پشتوانه مالی جهت جبران خسارتهای وارده برخوردار نمی باشند .
حوادث منحصر به قشر خاصی از جامعه نیست !
حضور در زندان و مصاحبه با زندانیان جرائم غیر عمدی و مشاهده انسانها از هرقشر و طبقه اعم از راننده ، بازرگان ، مکانیک ، پزشک ، مهندس ، روحانی ، صنعتگر ، مخترع ، مکتشف ، آموزگار ، نجار ، بنا ، نقاش ، زن ، مرد ، پیر ، نوجوان ، جوان ، نشان میدهد که حوادث منحصر به قشر خاصی از جامعه نیست ، بلکه همه اقشار را در بر می گیرد . حوادث بی آنکه آدمی بخواهد بی خبر از راه می رسد و اینجاست که اگر کارگر ، کارمند ساده و یا از دیگر اقشار آسیب پذیر جامعه باشد ، از طرفی با فرهنگ بیمه نیز آشنا نبوده و بدتر از آن اطرافیان انسان نیز دست کمی از خودش نداشته باشند ، تنها یک حادثه ، شیرازه زندگی او و خانواده سر پرست از دست داده را از هم می پاشد .
در فرآیند توسعه ، شاهد بخشی از جامعه هستیم که گرفتار فقر شده اند ، بگونه ای که یک حادثه ، مثل تصادف ، بیماری صعب العلاج خانواده ، مهریه نامعقول ، عدم پرداخت نفقه بدلیل بیکاری موجب بدهکار شدن و سقوط افراد شده است ، این واقعیت تلخ ، گزنده و تأسف بار را تنها میتوان در زندان و درگفتگو با زندانیان نیازمند و درمانده به واقعیت درک کرد .
آثار زیانبار زندان بر فرد ، خانواده و اجتماع
به زندان افتادن افراد بدلیل بدهکاری بویژه در جرائم غیر عمد ، آثار زیانباری را نه تنها برای مددجویان و خانواده آنان در بر دارد بلکه قربانیان جرم نیز باید این آثار و زیانها را تحمل نمایند . لطمات روحی و روانی ، فسادهای اخلاقی ، اعتیاد و دیگر آسیبهای اجتماعی از عواقب این امر بوده که از جنبه های فردی ، خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی و تأمل است ، اگر چه بخشی از آسیبها با پرداخت دین از طریق ستاددیه ؛ از یكطرف برای خانواده آسیب دیده و از طرف دیگر برای خانواده آسیب رسان قابل جبران است ولی بخش عمده ای از این صدمات ، از جمله فساد و فحشاء ، اعتیاد به مواد مخدر ، خدشه دار شدن هویت جوانان و نوجوانان در زمانی که شخصیت آنان در حال شکل گیری است ، متلاشی شدن کانونهای خانوادگی بر اثر طلاقهای ناخواسته از جمله مواردی است که جبران آن کاری بسیار سخت و بعضاً غیر ممکن بنظر می رسد .
خانواده هایی که یکی از والدین آنها در زندان بسر می برند ، دچار نابسامانی می شود و خانواده های نابسامان در اختلال شخصیتی رفتار کودکان نقش بسزایی دارند ، طبق تحقیقات بعمل آمده مشخص شده است که حدود 50 درصد چنین کودکانی از زندان و بزهکاری سر در می آورند .
زندانی شدن فرد علاوه بر آثار سوء پیش گفته بر روی فرزندان ، متوجه همسر زندانی نیز می شود ، بخصوص در مواردی که حبس طولانی باشد ، همسر تمایل بیشتری به طلاق پیدا می کند .گسترده شدن دامهای شیطانی در مسیر راه این زنان نه تنها فساد اخلاق و تباهی را برای آنان در بردارد ، بلکه تهدیدی برای سلامت اجتماع خواهد بود . ساده اندیشی است که انسان بدون توجه به حوادث و اتفاقات پیش گفته در اطراف خود ، با تصور مراقبت از خانواده ، آنان را از خطرات در کمین ، مصون میدارد . بدون شک اگر آتش های شعله ور شده مهار نشود ، خانواده های متعددی دچار این آسیبها خواهند شد .
تشکیل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند
در سال 1369 رئیس وقت سازمان زندانها ، عبد صالح خدا شهید والامقام حاج سید اسداله لاجوردی ، پس از بررسی آمار موجودی زندانیان ، متوجه شدند که اسامی تعدادی از این مددجویان بصورت دائم و هر ماهه در فهرست آمار تکرار می شود .
ایشان پس از مداقّه پیرامون موضوع با این واقعیت روبرو شدند که این افراد ، بدهکاران جرائم غیر عمد ، نظیر جرح و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی و یا بدهکاری مالی غیر کلاهبرداری و یا بدهی بابت مهریه و نفقه میباشند ، که حق النّاس بر عهده ایشان است و تا این دِین پرداخت نشود در زندان بسر خواهند برد . این نگرش خداپسندانه و انساندوستانه شهید بزرگوار ، بارقه های امید را در دل زندانیان نیازمند آبرومند بدهکار در جرائم غیرعمد ایجاد نمود و بازگشت به آغوش خانواده و اجتماع را در بین این مددجویان پر رنگ تر کرد.
از این رو در ماه مبارک رمضان سال 1369 اولین جشن گلریزان برای آزادسازی این زندانیان بر پا شد و پایه های این نهاد خیریه با عنوان ستاددیه سازمان زندانها ، شکل گرفت و در سال 1376 با ساختار جدید ، بعنوان یک مؤسسه خیریه و مردم نهاد ، با هدف کمک به آزاد سازی زندانیانی که به دلیل عدم توانایی نسبت به پرداخت دین ( حق الناس ) در جرائم غیر عمد مانند :
  • 1. ایراد صدمه بدنی و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی
  • 2. حوادث کارگاهی
  • 3. محکومیتهای مالی نظیر مهریه معقول و نفقه .
  • 4. چکهای بلامحل غیرکلاهبرداری
شرح و توصیف علامت :
بال های کوچک مردم هستند که گرد هم می آیند و ستاددیه را تشکیل می دهند . با دست در دست هم نهادن و یاری نمودن ، کبوتری می سازند که زیر پرتو اشعه خورشید اسلامی ( ستاره وسط) و بهره گیری از تعلیمات دینی کبوتر را می رهانند .
نقش شمسه در بسیاری از آثار هنری اسلام وجود دارد ، این نماد همان کثرت در وحدت و وحدت در کثرت است. کثرت تجلی صفات خداوند است که در این نقش به صورت اشکال کثیر ظهور کرده است که از مرکزی واحد ساطع شده‌اند. این نقش برای مثال در گنبد مسجد شیخ لطف الله در اصفهان قابل مشاهده است. این نقش همانطور که از نام آن هم پیداست مفهوم نور را تداعی می‌کند، همانطور که قرآن کریم نیز خداوند را نور می‌نامد، « الّله نورالسَّموات وَ الارض» پس در واقع شمسه نمادی از خداوند محسوب می‌شود.
مقدمه :
همین بی قراری ذاتی ، آنگاه که قرین ایمان گردد و صبغۀ دین محمّدی(ص) به خود گیرد ، رستاخیز امداد و کمک برپا می شود و جانهای بی قرار به کمک کسانی می شتابند که ناخواسته در چنبرۀ گردابی، گرفتار آمده اند . گردابی حایل ، شبی تاریک و بیم موج های بی رحم . اینجاست که مردانی از جنس بلور و ایمان وعشق با سادگی بی بدیل به میدان می آیند ، اشک یتیمان را می سترند و با دست خود بر دهان آنان غذا می گذارند و در کنار آنها تا برآمدن خورشید می مانند .
هرچند در وقوع تصادف و محکومیتهای مالی ، شخص محکوم با بی مبالاتی ، بی احتیاطی ، عدم رعایت نظامات دولتی و یا عدم مهارت ، مقصّر است و ایکاش رفتار متمدّنانه و رعایت قانون ، روزی این امور نابهنجار را به حداقل برساند ، لکن دستگیری افتادگان بخصوص مساعدت به خانواده مجنی علیه ، امری انسانی، معقول و مورد عنایت دین مبین اسلام است و جانهای پاک کسانی چون شهید سیداسدالله لاجوردی ، مرحوم حاج سعید امانی ، مرحوم حاج حبیب الله شفیق ، در کنار دوستان خوشنام ، آبرومند و مردمی مؤسس ستاددیه ، دور هم گرد آمدند و در ماه مبارک رمضان سال 1369ستاددیه را پی ریزی کردند .
حوزه فعالیتهای ستاددیه نیز متناسب با مقتضیات زمان گسترش یافته و تغییراتی در آن پدید آمده است . با تصویب این اساسنامه در هیئت امناء و مجمع عمومی ستاددیه ، اساسنامه قبلی و مقدمه و مؤخره آن بکلی منسوخ است و باید از محیط کار ستادهای دیه برچیده شود و مدیران عامل محترم و سایر اجزاء نمایندگی ها و شعب استانی و مرکز با دقّت مفاهیم مندرج در این اساسنامه را بیاموزند و فعالیتهای خود را بر اساس قالب های طراحی شده در این اساسنامه به انجام رسانند .